Thursday, April 9, 2009

Chess Key Foundation in Business

Bagaimanakah permainan catur yang berusia 5,000 tahun mempengaruhi Edmund Santhara sebagai model perniagaannya?

 image

(Picture taken from Kosmo)

Petikan Dari Suratkhabar:

Seperti sebuah permainan catur yang memerlukan kecekalan dan kebijaksanaan untuk menjadi juara, Santhara mengadaptasi permainan berusia 5,000 tahun dari India itu dalam pembentukan model perniagaannya.

Seperti permainan catur yang mengasah bakat penumpuan, menganalisis dan mengira tahap risiko yang dihadapi, membina corak pemikiran yang kritikal, terbuka dan sentiasa meramalkan yang tidak dijangkakan, Santhara tidak silap dalam tekaannya terhadap Masterskill.

"Pada peringkat awal pembukaan Masterskill, institusi itu tidak mempunyai lesen untuk beroperasi sebagai sebuah kolej pengajian.

"Ketika itu, ia hanya menawarkan latihan untuk kira-kira 70 pelajar yang bekerja di sesebuah hospital yang menawarkan tajaan kewangan," ujarnya menyelusuri kisah awal penubuhan kolej tersebut.

Sewaktu memulakan kerjaya di Masterskill, bilangan kakitangannya hanya enam orang bagi 200 orang pelajar. Hari ini, tenaga kerja Masterskill berlipat ganda kepada lebih 800 orang termasuk tenaga pengajar. Jumlah pelajar juga telah bertambah kepada lebih daripada 15,000 orang dengan jangkaan 17,000 orang pada hujung tahun ini.

Datuk Edmund Santhara Vision:

Di dinding pejabat bilik Santhara tertulis ungkapan penulis terkemuka Inggeris, Charels Roberts Buxton, In life as in chess, forethought wins.

Ungkapan itu adalah gambaran diri Santhara yang sentiasa berwawasan.

For more details, go to Kosmo

No comments: